دانستنی‌های نوجوان | باغ و عمارت اکبریه
  • کد مطالب: ۱۶۰۹۱۴
  • /
  • ۲۷ تير‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۰

دانستنی‌های نوجوان | باغ و عمارت اکبریه

امروز برای دیدن یکی از زیباترین باغ‌های ایران به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند سفر می‌کنیم. باغ اکبریه در روستای اکبریه شهر بیرجند قرار دارد.

امین صادق‌پور- امروز برای دیدن یکی از زیباترین باغ‌های ایران به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند سفر می‌کنیم. باغ اکبریه در روستای اکبریه شهر بیرجند قرار دارد.

این باغ زیبا و تاریخی در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه به دستور محمد ابراهیم خان شوکت‌الملک علَم مشهور به شوکت‌الملک دوم، حاکم بیرجند و جنوب خراسان، بنا شده است.

این مجموعه شامل چند عمارت که قدیمی‌ترین آن مربوط به عمارت دو طبقه حشمت‌الملک در منتهی‌الیه شرقی است و عمارت مرکزی با عملکرد تشریفات و پذیرایی از مهمانان تقریبا هسته مرکزی باغ به شمار می‌آید که از تزییناتی چشم‌نواز و بسیار عالی برخوردار است.

وجود درختان بلندقامت کاج در دو طرف خیابان و نیز خیابان‌های منتهی به خیابان اصلی عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ و نمای آن افزوده است.

معمار بنای تاریخی باغ و عمارت اکبریه استاد ا... داد جعفری است. اکنون این باغ به موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تبدیل شده است. این اثر تاریخی نخستین اثر تاریخی خراسان جنوبی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

باغ اکبریه به همراه ۸ باغ دیگر با عنوان «باغ ایرانی» در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
این اثر تاریخی منحصربه‌فرد از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرمت و بازسازی شده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

امیدوارم بتوانید به استان خراسان جنوبی سفر و از آن دیدن کنید. یادتان باشد خوردن عناب و چای زعفرانی را فراموش نکنید!

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.